دپارتمان تخصصی آزمایشگاه ژنتیک

مشاوره ی ژنتیک به افرادی که در معرض خطر بروز بیماری های ژنتیکی در خود و یا نزدیکانشان هستند و یا به هر دلیلی نیاز به کسب اطلاعات ژنتیکی از خود و خانواده خود دارند، توسط مشاور ژنتیک انتقال داده می شود.

آزمایش ژنتیک به منظور شناسایی و پیش‌بینی توانایی شخص در انتقال و یا حتی ایجاد انواع بیماری‌ها و ناهنجاری‌های ژنتیکی در آینده انجام می‌گیرد. از آن‌جایی که بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان نبوده و عمدتا تا پایان زندگی همراه افراد بوده و باعث تحمیل رنج و ناراحتی‌های بسیاری در این دوره می‌گردد، شناسایی احتمال انتقال این اختلالات و جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

آزمایش ژنتیک نوعی آزمایش تخصصی است که توسط آن کروموزوم، ژن و یا پروتئین معیوب شناسایی شده و تغییرات روی این اجزا توسط آن‌ بررسی می‌شود. نتایج این آزمایشات تعیین کننده ناقل بودن فرد است. همچنین آزمایشات ژنتیک نشان خواهند داد که قدرت انتقال این اختلالات توسط فرد مورد نظر تا چه حد بالا بوده و تا چه میزان مستعد ایجاد بیماری‌های ژنتیکی در آینده است. به علت پیچیده و متنوع بودن ژن‌ها، تفسیر و تحلیل آزمایشات ژنتیک به عهده متخصصان این حوزه از علم پزشکی است. تفسیر صحیح این نتایج، در تصمیم‌گیری‌های بعدی افراد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

آزمایش‌های ژنتیک در مراکز معتبر و خاصی انجام می‌شوند که با تکنولوژی‌های روز جهت کاهش درصد خطا تجهیز شده‌اند. تعیین نوع آزمایش ژنتیک توسط مشاوران و متخصصان این شاخه از علم پزشکی انجام می‌گیرد. از آن‌جایی که آزمایش ژنتیک انواع بسیار مختلفی دارد، بعد از انجام مشاوره ژنتیک و مشخص شدن وضعیت بیمار درخواست داده خواهد شد. انجام این آزمایشات کاملا داوطلبانه بوده و اجباری نیست. بنابراین با انجام مشاوره ژنتیک قبل از آزمایش و آشنا شدن با ریسک‌ها، مزایا و معایب این تست‌ها، بیمار تصمیم به انجام یا عدم انجام آن خواهد گرفت. آزمایشات ژنتیک بر روی بافت خون و یا سایر بافت‌های بدن که دارای هسته هستند انجام می‌گیرند.

نوبت انلاین
همین الان نوبت بگیر
پزشکان ما
پزشکان متخصص دپارتمان تخصصی آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک